Ukens erfaringskonsulent – Kathrine

Erfaringssentrum ønsker å fremme noen av våre flotte medlemmer. Vi har derfor startet en spalte som heter ukens erfaringskonsulent hvor vi med jevne mellomrom vil publisere en tekst om et av våre medlemmer. Medlemmene trekkes tilfeldig ut og blir oppringt på telefon av vår organisasjonssekretær med spørsmål om å delta. Det er selvsagt helt frivillig om man ønsker å svare eller ei. Den første erfaringskonsulenten i denne rykende ferske spalten er Kathrine Mydland-Aas.

Lær av de som kom før deg og stol på deg selv

Drømmejobben

Kathrine fullførte MB-programmet (medarbeider med brukererfaring) i 2020 og kom seg raskt ut i det hun selv beskriver som drømmejobben. Nevnte jobb befinner seg på Øyane DPS i Øygarden kommune, et stykke utenfor Bergen. Hun har vært fast ansatt som erfaringskonsulent siden 1.september 2020 og er derfor forholdsvis fersk i stillingen. Før hun fikk sin nåværende stilling var hun i praksis på Øyane som student og senere som sommervikar, så litt erfaring hadde hun fra før hun ble fast ansatt. Hun beskriver en ideell arbeidssituasjon med mye frihet.

– På Øyane blir veien til mens vi går. Det synes jeg er svært positivt. Jeg har brukt tid på å snakke med mer erfarne erfaringskonsulenter og spurt dem hvordan de jobber, hva de synes er viktig, hva de kunne tenkt seg å gjøre men som de ikke gjør og lignende. Jeg har lært mye av å snakke med andre. Det har resultert i at jeg har kunnet plukke fra øverste hylle, slik at min rolle som EK blir skreddersydd til hva Øyane trenger. Stort sett er klinikkedirektør Liv Åse Dybdal enig i forslagene jeg fremlegger for henne, og omvendt.

En ærlig plageånd med post-it lapper

Når Kathrine blir bedt om å beskrive seg selv som person, blir hun taus i telefonen i en liten stund.

– Jeg syntes dette spørsmålet var veldig vanskelig. Jeg spurte mannen min, Ørjan og han sa at jeg kan være en stor plageånd. I hvert fall hvis jeg er trøtt eller sulten. Da kan jeg tydeligvis være en stor plage, sier Kathrine og ler.

– Jeg elsker også å skrive lister, og bruker post it lapper til å ha system i kaoset mitt. Men av og til glemmer jeg hvor jeg har skrevet de forskjellige tingene, og da blir det krøll.

– Hvis jeg vet jeg har rett, så gir jeg meg aldri. Men skjønner jeg at jeg tar feil, så legger jeg meg flat med en gang. Jeg er sårbar og tør å si det. Jeg er veldig trygg på grensene mine, og gir beskjed når det trengs. Jeg gjør aldri noe halvveis og setter lojalitet og rettferdighet høyt. Jeg har en god omstillingsevne.

– Jeg er veldig sosial og skulle hatt en lapp på kontoret mitt som sier «hvis ikke du har god tid, ikke snakk med meg»

Å finne mening i det meningsløse

Hun ble erfaringskonsulent fordi hun trengte å finne en mening i det som hadde skjedd med henne og for å sikre at erfaringen ikke føltes forgjeves, ønsket hun å bruke den til noe positivt.

– Etterhvert som jeg ble bedre fra sykdommen min og skulle se framover kom spørsmålet: har jeg og familien min gått igjennom alt dette for hva? For meg føltes det ekstremt meningsløst å ha brukt så mange år og hatt det så kjipt for «ingenting». Jeg ønsket å kunne bruke erfaringen min til noe positivt og derfor søkte jeg på MB. Jeg føler jeg får gitt noe tilbake nå, og årene jeg var syk har på en måte fått verdi.

Orden i kaoset av informasjon

Kathrine ble medlem av Erfaringssentrum fordi hun ønsket å bli en del av en organisasjon hvor det er lett å finne informasjon som hun opplever relevant og nyttig.

– Det er veldig greit å få med seg det som skjer. Det føler jeg at jeg får godt ivaretatt gjennom erfaringssentrum. Dere gjør en stor og viktig jobb for oss alle.

– Jeg liker å følge med på ting jeg anser som viktig, men det kan fort bli for mye. Jeg har for eksempel kuttet ut en del grupper på facebook for erfaringskonsulenter, da det tar mye tid å følge med overalt. Ved å være medlem i Erfaringssentrum så får jeg nyttig og viktig informasjon jeg trenger på en veldig ryddig måte.

Absolutt ikke en sydhavsøy

Kathrine stiller seg undrende til klisjeen om hva hun ville tatt med seg hvis hun kunne ta med seg tre ting til en øde øy, men beskriver dette spørsmålet som det aller letteste å svare på. Hun er tydelig på at stillehavsøyer ikke er noe for henne og at det ikke er dit hun ville plassert seg selv

– Jeg har valgt å dra til en øy i nord. Det er jo øyer over alt. Hvorfor må vi alltid til stillehavet? Jeg ville hatt med meg et telt, en sovepose og den tjukkeste boken jeg fant. Jeg skal ligge i teltet mitt i soveposen og bare lese. Rett og slett å koble ut, så hvis du ikke finner meg så vet du hvor jeg er. Jeg kunne blitt en stund i hvert fall. Jeg kan jo ikke ta med meg telefon. Jeg har jo ikke lader eller strøm på den øde øyen. Jeg har telt til ly og kan holde varmen i soveposen, så jeg har alt jeg trenger. Jeg hadde elsket hvert sekund.

Å bygge nettverk

Det viktigste rådet hun har til nye erfaringskonsulenter er å ikke være redd for å stille spørsmål. Det finnes ingen dumme spørsmål. Hun setter videre fokus på viktigheten av å ta til seg kunnskap fra erfaringskonsulenter som har jobbet en stund. Å ta opp telefonen og skape nye bekjentskaper er et annet aspekt hun er opptatt av.

– Bli kjent med erfaringskonsulentene, les artikler og rapporter,– dra i møter, lær av dem. Når du snakker med folk bygger du nettverk. Ofte kan jeg grue meg litt for å ta kontakt, men så erfarer jeg alltid at jeg gruer meg unødig. Jeg har bare positive erfaringer med det å ta kontakt med andre

Veien blir til mens man går

Hun føler seg trygg og heldig i egen rolle. Hun beskriver en lydhør arbeidsgiver og kolleger som er ærlig og åpen om eventuelle spørsmål som dukker opp, som er inkluderende og som viser at de setter pris på at jeg hun er der.
Når det kommer til erfaringskonsulenter som gruppe, peker hun på viktigheten av tydelige rammer og at arbeidsgivere trenger trygging på hva erfaringskompetansen kan brukes til.

– Ek rollen i Norge er jo relativt ny og vi bør alle ha tålmodighet for å sikre gode rammer rundt arbeidet som blir gjort. Det er ikke alle steder man er kommet like langt når det gjelder erfaringskompetanse, og det bør man ha forståelse for. Her gjør erfaringssentrum en fantastisk jobb. God implementering tar tid.

– Jeg anbefaler håndboken for ansettelser av erfaringskonsulenter. Denne kan alle lese, enten man er arbeidsgiver eller jobber som erfaringskonsulent.

– Erfaringskonsulenten må selv ha et avklart forhold til egen historie: Når skal du dele, hva skal du dele og hvorfor skal du dele? Her må jeg få skryte av MB – de drillet oss mye på dette. Er det noe jeg husker fra MB, så er det dette. Det kan være lett å dele for mye og du kan i verste fall oppnå at det du ønsker virker mot sin hensikt. Så vær bevisst på hva og hvordan du deler i de forskjellige situasjonene du havner i.

Håpet om å bli frisk

Erfaringskonsulentens viktigste oppgave er etter Kathrine sitt syn å formidle håp og tydeliggjøre at det er mulig å leve et godt liv på tross av egne vansker og utfordringer. Viktige beskjeder kan og formidles på en mer folkelig måte enn fagbegrepene som ellers brukes. Muligheten til å fremme det normale er hun også opptatt av og viser til erfaringskafeer og andre aktivitetstilbud hvor folk får muligheten til å kjenne på en normalitet hun beskriver som svært verdifull

– Jeg erfarer ofte hvor lite det er som skal til, men som samtidig har stor verdi. Ikke undervurder det du sier eller gjør. Og husk at selv om du ikke føler at det du gjør er nyttig, så vet ikke du hva den andre sitter igjen med og tar med seg videre. Frøet av håp kan være magisk. Jeg trodde selv at jeg aldri kom til å bli frisk. Jeg brenner for aktivitetstilbud og erfaringskafeene. Jeg visste ikke at det fantes aktivitetstilbud og følte meg veldig alene de årene jeg var syk. Jeg har alltid hatt familie som ikke visste hva godt de kunne gjøre for meg – men ingen forstod meg og hvordan jeg egentlig hadde det. Hadde jeg møtt en erfaringskonsulent som kunne sagt at de hadde vært i samme situasjon som meg hadde det betydd mye for meg.

Mobilfri sone

Viktigheten av å tømme hodet og ha fri fra hverdagen er noe Kathrine setter høyt, og hun har en tydelig rutine når hun skal koble ut. Da setter hun seg i badestampen sin mens hun kobler ut hele verden. I dagens samfunn tenker hun også at det er viktig å tidvis slå av telefonen og kun være til stede i seg selv og i livet her og nå.

– Jeg tror ikke det er bra å være tilgjengelig hele tiden. Sosiale medier, smarttelefonene og samfunnet generelt er lagt opp slik at vi skal være på hele tiden, det tror jeg er uheldig for mange. I hvert fall er det det for meg.

Avslutningsvis har Kathrine et råd til alle erfaringskonsulenter:
– Stol på deg selv!

© 2020 Webinane All Rights Reserved.